Our Marriage

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 26, 2010

Interview

Niat dihati nak update blog tetiap hari namun semua tu harapan belaka...hehehe. Wpon tak bekerja namun kerja umah & rncngn tv yg byk m'buatkn aku malas nk on9....on9 pon suam2 kuku je...pastu aku pon sibuk buat preparation tuk i.view last 24hb ari tue....i.view not bad la eventhough aku over qualified...antra soklan yg aku dh jangka akn ditnye ialah m'gapa aku x pursue practice..of course la aku dh sediakn jwpnnye sejak azali lg di mana dgn rendah diri aku mjwb..legal practitioner is a life time profession, as long as i stil alive i can practice after retired...besh tak jwpn aku...hehehe....company tsebut dealing with intellectual property...such interesting fields..once aku dh clear bout IP, aku akn rite bout it dlm blog nie....ahli sihir zaman moden mmg cite psl matter2 yg advanced skit....
alhamdulilah lg 2 weeks ade lg i.view...yg nie deal dgn sisa pepejal lak...kene study lg...this time around aku nk usaha sndri wpon t'pkse menidakkn realiti bhw tuk dpt kje kita kne guna cable...insyaallah allah mdgr doaku & berikan aku pekerjaan yg baek tuk aku mbantu mak aku....sempena siri i.view yg agak m'curah2 nie aku nk share skit tips2 yg bkaitan ngn i.view.

tips yg aku nk share nie adlh soklan2 favoret penemuduga yg aku sempat study b4 i.view ari tu yg aku amik dr majalah remaja edisi 1 februari 2009:-

a) cite mgenali diri anda
* apabila di tanya soklan ini, kita perlu menceritakn ttg kekuatn, pencapaian & kelayakan tuk jwtn yg dipohon. jgn plak kita cite psl sejarah tok nenek kita yg x femes tue...

b) mengapa ingin bekerja di sykt tersebut
*kita perlu mjwb soklan ini dgn penuh minat & kesungguhn tuk bkerja di sykt t'sebut
* cth jwpn yg kita leh applykn ialah " saya mencari sebuah tempat yang dpt memberikan peluang untuk mempelajari perkara baru & mencabar di mana sykt tuan mempunyai misi yang sejajar dengan apa saya inginkan.

c) apa yang diketahui ttg sykt & jwtn yg dipohon
* of course la sebelum pg i.view kita kne jgk wat research psl cmpny tsebut so that ada la skit2 gmbran psl cmpny & jwtn yg kta pohon.
* so kita kne la lengkapkn dri kita dgn maklumat produk & servis, latar belakang company, misi & visi & etc

d) gaji yang diinginkn
* apb ditnye mgenai gaji...jgn la plak demand..jwtn pmbantu tadbir dimintk gaji pengarah mmg tak reasonable
* cara yg tbaek ialah btnye kpd penemuduga skala gaji tuk jwtn yg dipohon
* wpon kita leh nego bout salary tp kita perlu hadkan nilai terendah yg boleh dikompromi

e) apakah matlamat kamu
* kita perlu mjwb soklan ni dgn bckp mgenai matlamat jangka pendek
* anda boleh mjwb " utk jngka masa t'dkt nie sy ingn bkerja di sykt yg mpnyai p'sekitaran m.cabar & m'beri peluang bagi mguji kebolehan, menimba pengalaman & memajukn diri. manakala matlamat jangka panjang, saya ingin maju ke tahap yg lebih tinggi & jd lebih btanggungjwb.

f) mengapa kita lebih layak berbanding calon laen
* apb ditnye soklan nie..nie la masanyer tuk kita nyatakn pengalaman & kelebihan kita..merapu je la ape2 jnji penemuduga dpt melihat kelebihan kita

g) yg nie paling penting, sekiranya kita tak dpt @ x tahu utk mjwb soklan yg dikemukakn oleh penemuduga, jwpn yg sebaek2nye kita ckp " saya ingin m'jwb soklan t'sebut tp terus terang sy katakn ini bukan bidang yg sy mahir. tp sy amat meminati utk menambahkn pengetahuan sy mengenainya...
* tak kira bgmana bentuk aytyer jnji mksudnya sama...kita kne mgaku yg kita x dpt jwb soklan penemuduga tersebut & dlm pd masa yg sama bjnji tuk tmbh pengetahuan mgenai pkra tsebut. jgn plak kita merapu merapik smpi t'keluar smua kelemahan kita..hehehe


No comments:

Post a Comment